Sporda Metaverse Ekonomisi
Bizi Takip Edin Futbol ekonomisi facebookta futbol ekonomisi twitterde
x
Buradasınız >> Ana Sayfa Haberler & Makaleler Genel Sebahattin DEVECİOĞLU Sporda Metaverse Ekonomisi

Sporda Metaverse Ekonomisi

 1RM-HOZ

Sebahattin Devecioğlu- 22 Haziran 2022 Facebook'un CEO'su Mark Zuckerberg, geçen yıl "metaverse" terimini kamuoyuna duyurarak şirket adını "Meta" olarak değiştirdi ve bunun hem internetin hem de trilyon dolarlık sosyal medya şirketinin geleceği olduğunu duyurdu.

 

Önceki yıllarda Roblox, Nvidia ve Microsoft gibi diğer şirketler de sanal veya artırılmış gerçeklik teknolojisiyle sanal dünyalar inşa ediyorlardı. Ancak eleştirmenler, hızla gelişen teknolojinin özellikle mahremiyet, veri korsanlığı, duyarsızlaştırma ve diğer sağlık sorunları gibi konularda potansiyel zarar getirebileceği konusunda uyarmaktadırlar.

 

 Hâlâ emekleme aşamasındayken, geleceğin metaverse'inin, artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik veya karma gerçeklik gibi yeni ortaya çıkan diğer teknolojiler tarafından etkinleştirilen geniş bir dijital alan ağını içermesi öngörülmektedir.

 

 Uluslararası danışmanlık firması Analysis Group'ta ekonomi uzmanları tarafından yayınlanan Analiz, yenilikçi teknolojinin döngülerini inceleyen akademik literatürün yanı sıra, mobil teknolojinin benimsenmesiyle ilgili ve etkisini değerlendiren kamuya açık verilerden yararlandı.

 

 Yeni araştırmaya göre, metaverse, mobil teknolojinin benimsenme açısından sahip olduğu şekilde gelişirse, on yıl içinde küresel GSYİH'ye 3 trilyon $ (2.8 trilyon €) katkıda bulunabilir. Avrupa'da sanal dünyanın genişlemesinin kıta ekonomisine 10 yılda yüzde 1,7 veya 440 milyar dolar (417 milyar €) katkı anlamına gelebileceğini buldu. Rapor, metaverse teknolojisinin toplu olarak benimsenmesinin 2022'de başlaması halinde, 2031 yılına kadar küresel GSYİH'ya yüzde 2,8'lik bir katkı sağlayacağı sonucuna varmaktadır (1). 

 

 Spor kapsamındaki meta veri tabanının potansiyel kullanım durumları, taraftar deneyiminin tamamına yayılıyor. Başlangıç ​​noktası olarak, kullanıcılar kendi kişisel tutkularını ve fandomlarını temsil eden kendi avatarlarıyla temsil edildikleri sanal bir dünyanın kilidini açmak için benzersiz sesli baskılarını kullanabilecekleri ve bir metaverse, oyunlardan önce, sırasında ve sonrasında daha iyi bir deneyim sunmak için coğrafi ve fiziksel engelleri ortadan kaldıracağı ifade edilmektedir. (2).

 

 Bugün Kripto para birimleri ve blok zinciri gibi yenilikçi teknolojiler, son yıllarda Metaverse'in ilerlemesini son derece basitleştirdi. Bunlar, farklı sağlayıcılar arasında bile Metaverse'deki verilerin sürekliliğini sağlamaktadır. NFT'ler, dijital varlıkların sahipliğini doğrulamak için blok zinciri teknolojisinin nasıl kullanılabileceğinin en iyi örneğidir ve zaten bu teknolojiden yararlanan 3B sanal gerçeklik gibi birçok platformlarda bulunmaktadır. 

 

 Sanal bir spor arenasında spor tutkunları sanal avatarlarıyla bir araya gelecek, en sevdikleri kulüplerin hayran ürünlerini alıp giyecek, sosyalleşecek, diğer taraftarlarla sporu kutlayacak ve tabii ki maçları ve etkinlikleri izleyecek.  Çoklu görüş kamerası teknolojisi sayesinde, seyirciler sahaya girebilir ve oyuncuların yanında yürüyebilir, futbol amigolarına katılabilir ve oyunu farklı bakış noktalarından izleyebilir. Son olarak Metaverse, fiziksel olarak kilometrelerce uzakta olsalar bile herkesin arkadaşlarıyla aynı odada oturmasına izin vermektedir.  Metaverse'de taraftarlar artık sadece spor etkinliklerinde değil, tam ortasında olacaklar ve yine de kendi evlerinin rahatlığında kanepede veya bilgisayar koltuğunda olacaklardır (3). 

 

 Spor dünyasında Metaversenin öncülerinde olan Roblox 2006'da piyasaya sürüldü, ancak daha yakın bir zamanda gelişti ve Ağustos 2021'de tüm zamanların en yüksek 48 milyon günlük aktif kullanıcısını kaydetti. Aylık kazançlar da bu noktada yıllık yüzde 100 artarak 167 milyon ABD Doları ile 170 milyon ABD Doları arasındaydı. Genç oyuncular arasında oldukça popüler olan bu oyun, kendisini bir 'insan birlikte deneyim platformu' olarak tanımlıyor ve kullanıcıların renkli dünyalarında kendi oyunlarını tasarlamaları için basit araçlar sunmaktadır. Spor endüstrisi için, şimdiye kadar EA Sports'un FIFA futbol şampiyonlukları veya Take-Two Interactive'in NBA 2K serisi gibi oyunlarda futbol kramponları, formaları ve spor ayakkabılarının yalnızca dijital özel sürümlerinin oluşturulmasını içeriyordu. Avustralya'daki Virtually Human Studios tarafından geliştirilen Zed Run, kendisini "blok zinciri teknolojisi üzerine inşa edilmiş, kanıtlanabilir derecede adil bir dijital at yarışı oyunu" olarak tanımlanmaktadır. Kullanıcılar, oldukça gerçek karlar ve kayıplar elde etme potansiyeli ile Ethereum kripto para biriminde ticaret yaparak, yarış atı avatarlarının NFT'lerini satın alabilir, üretebilir, yarışabilir ve satabilir. Stok araba yarışı serisi Nascar, Stella Artois bira markası ve eski video oyunu yayıncısı Atari ile birlikte bir sponsorluk anlaşması imzaladı (4). 

 

 Son yıllarda spor endüstrisinde yaşanan dijitalleşme ve Metaverse uygulamaları çeşitli iç sektörleri de etkiliyor. Sporcular ve taraftarlar arasındaki engellerin ortadan kaldırılması, hassasiyet ve anlık hesaplama ve teknolojik estetik ile piyasayı uluslararası düzeyde geliştirmiştir. spor endüstrisindeki yeni dijital trendlerin benimsenmesi, dünya çapındaki taraftarların odak noktası haline gelmekte spor ekonomisine ayrı bir boyut kazandırmaktadır. {jcomments on}

Kaynaklar

1-https://www.euronews.com/next/2022/05/18/the-metaverse-could-add-3-trillion-to-the-global-economy-within-a-decade-new-study-suggest

2-https://www.sportbusiness.com/2021/11/what-does-the-metaverse-mean-for-sport

3-https://www.ispo.com/en/trends/metaverse-revolution-sports-world

4-https://www.sportspromedia.com/from-the-magazine/metaverse-sports-industry-tech-ar-vr-unity-roblox-facebook-peter-moore/

                    linkedin-logo Paylaş                        Flipboard -logo Paylaş

Bu İçerik  828  Defa Okunmuştur
 

Degerli yazarimiz Sebahattin Devecioğlu Cuma, 02 Nisan 2010.

YAZARIN DIGER YAZILARINI GORMEK ICIN TIKLAYIN

Neden Futbol Ekonomisi?

 

www. Futbolekonomi.com’un  vizyon ve misyonu temel olarak  Futbol Ekonomisi Stratejik Araştırma Merkezi’nin (FESAM) vizyon ve misyonuna paralel ve aynı düzlemdedir.

 

Bu bağlamda temel misyonumuz: Futbolun yerel ve küresel makro özelliklerini incelemek ve yeni yapısal modeller önermek; bu kapsamda entelektüel gelişimi hızlandırmak ve buna ilişkin referans olabilecek bir database oluşturmak ve bunu tüm futbol araştırmacılarının emrine sunmak... Bu amaçla yapılan çalışmaları yayımlamak; gerekli her türlü bilimsel futbol araştırma ve geliştirme projelerine entelektüel anlamda destek vermek.

 

Temel Vizyonumuz: Önerilen yeni modellerin gerçekleştiğini görmektir.

 devamı >>>

finansal-futbol-anim-1

tugrulaksar_ge_roportaj

Tuğrul Akşar Güngör Urasın sorularını yanıtlıyor

  Yazar Tuğrul Akşar,
Milliyet Gazetesi Yazarı Güngör Uras'ın
sorularını yanıtlıyor.
detay için tıklayınız..

 

Spor Endexi

 

28/03/2024

Kapanış Günlük
Değişim %
  BİST 100

9.079,97

+3,10

 bjk BJKAS

52.70

+1,35

 fb FENER

82,10

-0,85

 gs GSRAY

6,59

+0,30

 trabzon TSPOR

1,41

-0,00

   SPOR ENDEKSİ

3.904,42

+0,49

Videolar

Tuğrul, Tuğrul Akşar, Pusula, Ekonomi, Futbol, Futbol Ekonomi, Mali,VİDEONUN DEVAMI VE DİĞER VİDEOLAR İÇİN TIKLAYIN.

İstatistikler

İçerik Tıklama Görünümü : 39281302

TRENDYOL SÜPER LİG 2023-2024 SEZONU

  

 

 Sıra TAKIMLAR 0 G B M A Y AV
Galatasaray 27 23  3   1  57 15 42   72 
2 Fenerbahçe  27  22    4  1 70  22   48 

70

3 Trabzonspor  27  14 4  9  45  33 10 46
4 Beşiktaş 27  14   4  9 39  31 8 46
5 Kasımpaşa 27  11 6  10   48  50 -2 38
6 Sivasspor 27  9 10  8 34  35  

 -1 

 37 
7

Başakşehir

27   10  6   11   35 33  2 36
8 Rizespor 27  10  6

11 

28  40 -12  36 
9 Antalyaspor 27 11  32  31  1 35 
10

Kayserispor

27  10  8 35  38   -3  33
11 Samsunspor 27  9 12

33 

36 -3  33
12 AdanaDemir 27  11  39  36  3  32  
13 Alanyaspor 27  6 12

32 39   -8  30
14 Karagümrük 27  8 12  32  31    29  
15 Ankaragücü 27  11  10 32  35  -3  29
16 Hatayspor 27

6

11  10 32  37  -5 29
17 Gaziantep 27  7 13  31  40  -9  28 
18 Konyaspor 27   10 11  26  39   -13 28

19

Pendikspor  27 6 8 13 32 55 -23  26  

20

İstanbulspor 27 3 6 18 20 51 -31 12

Okur Yazar


Futbolun ekonomisi, mali, hukuksal ve yönetsel kısmına ilişkin varsa makalelerinizi bize gönderin, sizin imzanızla yayınlayalım.

Yazılarınızı  info@futbolekonomi.com adresine gönderebilirsiniz. 

 

 

Annual Review of Football Finance 2023

Annual Review of Football Finance 2023

Deloitte Sports Grup'un Avrupa Futbol Finansmanına ilişkin 32. kez düzenlediği yıllık futbol finans raporuna göre, Avrupa futbol pazarı 2021 - 22 sezonunda bir önceki yıla göre %7 büyüyerek 29.5 Milyar Euro büyüklüğüne ulaştı. Rapora ulaşmak için tıklayınız

Deloitte Money League - 2024

Deloitte Money league 2024

Deloitte Money League Raporunu 27. kez yayınladı. Rapora göre Avrupa'nın en zengin 20 kulübünün 2022-23 sezonunda gelirleri toplam 10.5 Milyar Euro'ya ulaştı. Raporu okumak için tıklayınız.

UEFA Kulüp Finans&Yatırım Raporu 2024

 

UEFA Raporu-2023

UEFA Kulüp futbolunun finansal durumları ve yatırımlarına ilişkin yıllık görünüm ve benchmark raporunu yayınladı. Okumak için tıklayınız

 


 

2021-Money-league-Raporu

 

Yirmidördüncü Deloitte Money League raporuna göre Barcelona'nın 715.1 Milyon Euro'luk geliriyle ilk sırada yer aldığı, tamamı merkez lig kulüplerinden oluşan ve bir önceki yıla göre gelirleri %12 azalan Para Ligi raporunu okumak için tıklayınız

 


 

 

annual report 202021 photo

 

Avrupa Futbolunun patronu UEFA’nın gelirleri 5.7 Milyar Euro’ya Ulaştı. Raporu okumak için tıklayınız.

 


 

 UEFA-Kulup-Futbolu-Lisanslama-2023


UEFA’nın 2023’te yayınladığı en son  Kulüp Lisanslamaya İlişkin Karşılaştırma raporuna göre kulüpler Pandemi döneminde 7.3 Milyar Euro zarar ettiler. UEFA raporu, Avrupa kulüp futbolunun endişe verici bir resmini çiziyor. Raporu okumak için tıklayınız.

 


    

191112 Aktifbank Ekolig

 

Türk futbolunun gelirlerinin ve ekonomik görünümünün mercek altına alındığı Futbol Ekonomi Raporu – EkoLig'in dördüncü sayısı yayınlandı. Süper Lig’in 2017-2018 sezonu sonunda 3,2 milyar TL olan geliri, 2018-19 sezonunda 4,2 milyar TL’na ulaştı. Bkz.

 

 

master bm report lowres

 

The European Club Footballing Landscape 2022


UEFA'nın Avrupa Lulüp futboluna ilişkin 13, kez yayınladığı, Covid-19'un etkilerinin de analiz edildiği raporu okumak için Bkz.


 

 EkoSpor-y

“Ekospor’un aylık bültenlerinden haberdar olmak için tıklayınız”

 

Süper lig Marka değeri araştırma

''Taraftar Algısına Göre Türkiye Süper Ligi Marka Değerini Etkileyen Faktörlerin ve Marka Değeri Boyutlarının Değerlendirilmesi'' Prof. Dr. Musa PINAR öncülüğünde yapılan bu araştırmayı okumak için tıklayınız.

 

 

the-european-elite-2019

KPMG Avrupa’nın 32 Elit Kulübünün değerlemesini yaptı. Süper Lig’den Galatasaray ve Beşiktaş’ın da bulunduğu bu raporda en değerli kulüp 3.2 Milyar Euroluk değeriyle Real Madrid oldu. Raporu okumak için tıklayınız.
 

Endustriyel_futbol

 

Futbolda Endüstriyel Denge ve Başarı Üzerine

Futbolun Endüstriyel gelişimi, kulüplerin sportif ve iktisadi/mali yapılanışını derinden etkiliyor. Dorukhan Acar’ın Kurumsal Yönetim temelli yaklaşımı ile "Futbolda Endüstriyel Denge ve Başarı"yı okumak için tıklayınız

 

 

Türkiye'de Kadın Futbolunun Gelişimi ve Günümüzdeki Durumu

 

imagesCAVM4O4L

 

Dr. Lale ORTA’nın Kadın Futboluna Entelektüel Bir Yaklaşım Sergilediği makalesi için tıklayınız.” 

 

 

İngiliz Futbolunda Kurumsal Yönetişim Üzerine

 

governance_in_football

 

Tüm kulüplerimize ve Türk Futbol yapılanmasına farklı bir bakış açısı kazandırabileceğini düşündüğümüz, İngiliz Parlementosu’nun Kültür, medya ve spor Komitesi’nin hazırladığı raporu okumak için tıklayınız. 

 

money-and-soccer

“Money scorring goals”, Gerçekten de “Para Gol Kaydedebiliyor mu? “

Euro 2012’nin olası ekonomik etkilerini
okumak için tıklayınız. 



FFP

Futbolda Finansal Sürdürülebilirlik Kapsamında ''Finansal Fair Play Başa Baş Kuralı ve Beşiktaş Futbol Kulübü Üzerinde Bir Uygulama 
Hüseyin AKTAŞ/Salih MUTLU,

okumak için tıklayınız.