Spor Endüstrisinde Metaverse
Bizi Takip Edin Futbol ekonomisi facebookta futbol ekonomisi twitterde
x
Buradasınız >> Ana Sayfa Haberler & Makaleler Genel Sebahattin DEVECİOĞLU Spor Endüstrisinde Metaverse

Spor Endüstrisinde Metaverse

1NBA2ite 

Sebahattin Devecioğlu- 30 Kasım 2021 Metaverse Literatürde "meta" (ötesi) anlamında ve "evren" ön ekinden geldiğini açıklayan tanımlardan gelmektedir.

 

Diğer adı Magicverse (Magic atlama), Cyberverse (Huawei) veya Gezegen Ölçekli AR (Niantic). Bir tür sürükleyici oyun benzeri dünya olan internetin bir sonraki versiyonu olarak sunulmaktadır. Metaveriyi işe gidebileceğiniz, öğrenebileceğiniz, sanat yaratabileceğiniz, alışveriş yapabileceğiniz, konser izleyebileceğiniz, arkadaşlarınızla takılabileceğiniz ve düzinelerce başka gerçek yaşam aktivitesi yapabileceğiniz devasa bir sanal dünya gibi düşünün. Kısacası, bilmeniz ve anlamanız gereken şey, Metaverse'in insanların çalıştığı, oynadığı ve sosyalleştiği tüm alternatif dijital gerçekliklere atıfta bulunduğudur.

 

COVID-19 pandemisi bir katalizör görevi gördü ve her uzman kendi uzmanlık alanında (sağlık, mühendislik, spor vb.) “yeni bir şey değil, pandemi işleri hızlandırdı” Çevrimiçi alışveriş, çevrimiçi arkadaşlarla tanışma, başka bir yerde yaşama vb.; bu değişimin etkisini yeni yeni görmeye başlıyoruz. Dördüncü Sanayi Devrimi - fiziksel, dijital ve biyolojik dünyalar arasındaki sınırların bulanıklığını tanımlamanın bir yolu - Meta veri deposu, çevrimiçi etkileşim için bir sonraki sınırdır. Tıpkı sosyal medyanın çevrimiçi pazarlama ortamında devrim yaratması gibi, metaverse de öyle olacak.

 

Metaverse'i yeni bir "sanal ekonomi", yeni bir "sanal UGC platformu" veya "oyun", "sanal dünya" olarak tanımlamak yeterli değil - Bunun çok ötesine geçiyor. Matthew Ball'a göre: “ Önemli olan Metaverse'in bir oyun, bir donanım parçası veya çevrimiçi bir deneyim olmadığını anlamaktır. Bu, 'World of Warcraft', iPhone veya Google'ın İnternet olduğunu söylemek gibidir. Bunlar dijital dünyalar, cihazlar, hizmetler, web siteleri vb.'dir. İnternet, geniş bir protokoller, teknoloji, tüpler ve diller kümesinin yanı sıra erişim cihazları ve bunların üzerindeki içerik ve iletişim deneyimleridir. Metaverse de öyle olacak.” Metaverse bugün inşa ediliyor ve basitçe söylemek gerekirse, onu artırılmış gerçekliğe dayanan bir sonraki büyük teknoloji platformu olarak düşünmemiz gerekiyor, bu sayede fiziksel gerçekliğimiz dijital evrenle birleşerek adlandırdığımız gibi “dijital” bir dünya yaratacaktır.

 

Spor endüstrisi ve mevcut gelir akışları için, TV haklarına sahip mevcut iş modelleri ve Telco devleri burada kaldığı için endişelenecek kısa vadeli bir şey değil. Ancak çok kanallı ve çok platformlu bir deneyimde, spor organizasyonları iş modellerini yeniden icat etmek ve IP'lerinin bu dünyalarda nasıl yaşadığına dair fırsatlardan en iyi şekilde yararlanmak için buna bakmalıdır. Spor endüstrisi on yıllardır bunu yapıyor ve çok daha rekabetçi bir dünyada bunu yapmaya devam etmek için bu, güncel kalmak ve bir nesli kaybetmekten kaçınmak için fırsatlardan biri. 

 

Spor organizasyonlarını medya ve eğlence şirketleri olarak düşünüyorsak, bir eğlence işinin özünde nasıl çalıştığına dair temel ilkeleri, Matthew Ball; bir eğlence işletmesi yalnızca üç şey yapar: “Hikayeler oluşturun/anlatın, Bu hikayeler için aşk inşa edin, Bu aşktan para kazanın” şeklinde değerlendirmektedir

 

Juventus FC sahibi Agnelli,  gelişmeleri "Ve şimdi en endişe verici yüzde: 15 ila 24 yaş arasındaki çocukların % 40'ının futbola ilgisi yok. Dijital platformlarda yeniden ürettiklerine karşı koyabilecek, sanalı gerçeğe dönüştürebilecek bir rekabete ihtiyacımız var.[...] Fortnite, Call of Duty, vb. gibi çeşitli oyunların rekabetinin etkilerini, yarının harcayacakları bugünün çocuklarının dikkatini çeken özgün katalizörleri bir kenara bırakalım." şeklinde ifade etmektedir.

 

Markaların ve sporcuların bir “sanallaştırma” stratejisine ihtiyaçları olduğu kadar, spor organizasyonları da markalarını ve IP'lerini bu tür sanal ortamlarda düşünmelidir; Metaverse giderek daha fazla bir gerçeklik haline geldikçe, tüketiciler ve spor hayranları sanal alanlara daha fazla dalacaklar. Spor organizasyonlarının, sporcularının/oyuncularının ve ortaklarının yanı sıra, hangi içerik ve yeni tür hikayeler sunabilecekleri ve bunu en iyi nasıl yapacakları konusunda sanal hayal güçlerini genişletebilecekleri yerdir. Ardından dijital ürünler ve para kazanma gelirler gelecektir.  

 

Fortnite örneğini alarak, son zamanlarda onları oyunda öne çıkarmak için birden fazla spor organizasyonuyla ortaklık kurdular. 2021'de NBA, NBA kıyafet görünümleri, turnuvalar, yaratıcı mod, kişisel oyuncu dolapları vb. ile "geçiş etkinliği" yaratıldığını duyurdu. Aynı şekilde, Haziran 2021'deki turnuva sırasında oyunda UEFA ve EURO 2020 de yer alacak. Bundan önce, NFL, video oyunu geliştiricisi ile bir ortaklık kurarak, oyuncuların oyun içi mağaza aracılığıyla edinebilecekleri franchise üniformalarını oyuna getirdi. Ve IMG, Fortnite'ın bir parçası olmak için dünya çapında 23 futbol kulübüyle anlaşma imzaladı. Bir başka ürün Roblox 2006'da piyasaya sürüldü, ancak son zamanlarda gelişti ve Ağustos 2021'de tüm zamanların en yüksek 48 milyon günlük aktif kullanıcısını kaydetti. Aylık kazançlar da bu noktada yıllık yüzde 100 artarak 167 milyon ABD Doları ile 170 milyon ABD Doları arasındaydı. Genç oyuncular arasında oldukça popüler olan bu oyun, kendisini bir 'insan ortak deneyim platformu' olarak tanımlıyor ve kullanıcıların renkli dünyalarında kendi oyunlarını tasarlamaları için basit araçlar sunuyor. Birlikte var olan birden fazla alanıyla Roblox, meta veri deposunun daha zengin ön izlemelerinden biridir ve markaların içinde oynayacağı rol ise, oyun içi içerik geliştirmek için Ulusal Futbol Ligi (NFL), FC Barcelona ve Liverpool futbol kulüpleri ,WWE ve Nike gibi ortaklarla çalışmak. Spor endüstrisi için, şimdiye kadar EA Sports'un FIFA futbol başlıkları veya Take-Two Interactive'in NBA 2K serisi gibi oyunlarda futbol kramponları, formaları ve spor ayakkabılarının yalnızca dijital özel sürümlerinin oluşturulmasını içeriyordu.

 

Birçok yerleşik marka, tüketicilerle etkileşim kurmak ve yeni gelir akışları yaratmak için oyun içinde bir varlık oluşturdu. Spor endüstrisi, Roblox'un daha genç, dijital olarak yerli hayranlara ulaşmak için bir yol sunduğu bir istisna değildir. İspanyol futbol devi Barcelona daha önce yeni resmi formalarını sergilemek için Roblox'u kullanırken, spor giyim devi Nike kısa süre önce 'Nikeland' adlı özel bir oyun alanı başlattı. Nikeland, Roblox'ta ücretsiz olarak ziyaret edilebilir ve kullanıcılar avatarlarıyla kullanmak üzere resmi ürünler ve ödüller alabilirler.

 

Gelecek, spor hakları sahipleri için parlak görünüyor. Son on yılda herhangi bir yeni eğlence platformuna sunduğu değer teklifi - ve özellikle günümüzde akış savaşında canlı spor - eskiden TV devleri ve şimdi OTT hizmetleri için çok farklı bir şey, geleceği parlak görünüyor. Bununla birlikte, sporun milyonlarca kişi tarafından uygulanmaya ve izlenmeye devam etme kapasitesi, alakalı ve böyle bir farklılaştırıcı olarak kalmanın anahtarıdır. Bu açıdan bakıldığında, spor IP'lerinin oyunda ve nihayetinde meta veri tabanında en iyi nasıl yaşayacaklarını öğrenmeleri gerekecektir.

 

İlk gelişmelere ve spor endüstrisinin ötesine bakarak, spor organizasyonlarının gelecekteki gelişimleri için göz önünde bulundurmaları gereken bazı eylem ve projeleri: “Avatar Ticaret Stratejisi Geliştirmek, Platform Dışı Etkileşimi Etkinleştirmek, Sanal Lansmanlara Yatırım Yapmak ve Yaratıcıları Güçlendirmek” olarak ifade edilmektedir.{jcomments on}

   

Kaynaklar

   

1- https://www.lasource.io/news/why-the-sport-industry-must-be-aware-and-understand-the-metaverse 

2- https://www.sportspromedia.com/from-the-magazine/metaverse-sports-industry-tech-ar-vr-unity-roblox-facebook-peter-moore/ 

3- https://www.sportspromedia.com/news/nfl-roblox-melon-metaverse-nft/

 

                    linkedin-logo Paylaş                        Flipboard -logo Paylaş

Bu İçerik  1554  Defa Okunmuştur
 

Degerli yazarimiz Sebahattin Devecioğlu Cuma, 02 Nisan 2010.

YAZARIN DIGER YAZILARINI GORMEK ICIN TIKLAYIN

Neden Futbol Ekonomisi?

 

www. Futbolekonomi.com’un  vizyon ve misyonu temel olarak  Futbol Ekonomisi Stratejik Araştırma Merkezi’nin (FESAM) vizyon ve misyonuna paralel ve aynı düzlemdedir.

 

Bu bağlamda temel misyonumuz: Futbolun yerel ve küresel makro özelliklerini incelemek ve yeni yapısal modeller önermek; bu kapsamda entelektüel gelişimi hızlandırmak ve buna ilişkin referans olabilecek bir database oluşturmak ve bunu tüm futbol araştırmacılarının emrine sunmak... Bu amaçla yapılan çalışmaları yayımlamak; gerekli her türlü bilimsel futbol araştırma ve geliştirme projelerine entelektüel anlamda destek vermek.

 

Temel Vizyonumuz: Önerilen yeni modellerin gerçekleştiğini görmektir.

 devamı >>>

finansal-futbol-anim-1

tugrulaksar_ge_roportaj

Tuğrul Akşar Güngör Urasın sorularını yanıtlıyor

  Yazar Tuğrul Akşar,
Milliyet Gazetesi Yazarı Güngör Uras'ın
sorularını yanıtlıyor.
detay için tıklayınız..

 

Spor Endexi

 

05/11/2024

Kapanış Günlük
Değişim %
  BİST 100

8.698,48

-0,17

 bjk BJKAS

4,48

-2,18

 fb FENER

100,30

0.00

 gs GSRAY

6,83

+0,15

 trabzon TSPOR

0,93

0,00

   SPOR ENDEKSİ

3.075,321

-0,41

Videolar

Tuğrul, Tuğrul Akşar, Pusula, Ekonomi, Futbol, Futbol Ekonomi, Mali,VİDEONUN DEVAMI VE DİĞER VİDEOLAR İÇİN TIKLAYIN.

İstatistikler

İçerik Tıklama Görünümü : 43481951

TRENDYOL SÜPER LİG 2024-2025 SEZONU

  

 

 Sıra TAKIMLAR 0 G B M A Y AV

1

Galatasaray 11 10  0 32 11 21 31
2 Fenerbahçe 11  8   2 1 27  9   18

26

3 Samsunspor 12 8 1  3

24

13 9

25

4 Eyüpspor 12  6   4  2 18  11 7 22
5 Beşiktaş 11 6 3  2  19  10 9 21
6 Göztepe 11 5 3 3 19  13 

  6

 18 
7

Sivasspor

12 5  2  5   17 20 -3 17
8 Başakşehir 11 4 4

17  14 3 16
9 Kasımpaşa 12 3 5 4 16    19  -3 14
10 Konyaspor 12 4 2 6 14  20 -4 14
11 Antalyaspor 12 4 2 6

15

24   -9 14
12 Rizespor 11 4 1 6 10  19 -9 13
13 Trabzonspor 11 2 6

3

12  14  -2  12
14 G.Antep FK 11 3 3 5 15 18 -3 12
15 Kayserispor 11 2 6 3 11 16 -5 12
16

Bodrumspor

12

3

2 7 10 16 -6 11
17 Alanyaspor 11 2 4 5 9 14  -5 10
18 Hatayspor 11 3 7 10 18  -8 6

19

A.Demirspor 11 0 2 9 9 25 -16

 

                 

Okur Yazar


Futbolun ekonomisi, mali, hukuksal ve yönetsel kısmına ilişkin varsa makalelerinizi bize gönderin, sizin imzanızla yayınlayalım.

Yazılarınızı  info@futbolekonomi.com adresine gönderebilirsiniz. 

 

 

Annual Review of Football Finance 2023

Annual Review of Football Finance 2023

Deloitte Sports Grup'un Avrupa Futbol Finansmanına ilişkin 32. kez düzenlediği yıllık futbol finans raporuna göre, Avrupa futbol pazarı 2021 - 22 sezonunda bir önceki yıla göre %7 büyüyerek 29.5 Milyar Euro büyüklüğüne ulaştı. Rapora ulaşmak için tıklayınız

Deloitte Money League - 2024

Deloitte Money league 2024

Deloitte Money League Raporunu 27. kez yayınladı. Rapora göre Avrupa'nın en zengin 20 kulübünün 2022-23 sezonunda gelirleri toplam 10.5 Milyar Euro'ya ulaştı. Raporu okumak için tıklayınız.

UEFA Kulüp Finans&Yatırım Raporu 2024

 

UEFA Raporu-2023

UEFA Kulüp futbolunun finansal durumları ve yatırımlarına ilişkin yıllık görünüm ve benchmark raporunu yayınladı. Okumak için tıklayınız

 


 

2021-Money-league-Raporu

 

Yirmidördüncü Deloitte Money League raporuna göre Barcelona'nın 715.1 Milyon Euro'luk geliriyle ilk sırada yer aldığı, tamamı merkez lig kulüplerinden oluşan ve bir önceki yıla göre gelirleri %12 azalan Para Ligi raporunu okumak için tıklayınız

 


 

 

annual report 202021 photo

 

Avrupa Futbolunun patronu UEFA’nın gelirleri 5.7 Milyar Euro’ya Ulaştı. Raporu okumak için tıklayınız.

 


 

 UEFA-Kulup-Futbolu-Lisanslama-2023


UEFA’nın 2023’te yayınladığı en son  Kulüp Lisanslamaya İlişkin Karşılaştırma raporuna göre kulüpler Pandemi döneminde 7.3 Milyar Euro zarar ettiler. UEFA raporu, Avrupa kulüp futbolunun endişe verici bir resmini çiziyor. Raporu okumak için tıklayınız.

 


    

191112 Aktifbank Ekolig

 

Türk futbolunun gelirlerinin ve ekonomik görünümünün mercek altına alındığı Futbol Ekonomi Raporu – EkoLig'in dördüncü sayısı yayınlandı. Süper Lig’in 2017-2018 sezonu sonunda 3,2 milyar TL olan geliri, 2018-19 sezonunda 4,2 milyar TL’na ulaştı. Bkz.

 

 

master bm report lowres

 

The European Club Footballing Landscape 2022


UEFA'nın Avrupa Lulüp futboluna ilişkin 13, kez yayınladığı, Covid-19'un etkilerinin de analiz edildiği raporu okumak için Bkz.


 

 EkoSpor-y

“Ekospor’un aylık bültenlerinden haberdar olmak için tıklayınız”

 

Süper lig Marka değeri araştırma

''Taraftar Algısına Göre Türkiye Süper Ligi Marka Değerini Etkileyen Faktörlerin ve Marka Değeri Boyutlarının Değerlendirilmesi'' Prof. Dr. Musa PINAR öncülüğünde yapılan bu araştırmayı okumak için tıklayınız.

 

 

the-european-elite-2019

KPMG Avrupa’nın 32 Elit Kulübünün değerlemesini yaptı. Süper Lig’den Galatasaray ve Beşiktaş’ın da bulunduğu bu raporda en değerli kulüp 3.2 Milyar Euroluk değeriyle Real Madrid oldu. Raporu okumak için tıklayınız.
 

Endustriyel_futbol

 

Futbolda Endüstriyel Denge ve Başarı Üzerine

Futbolun Endüstriyel gelişimi, kulüplerin sportif ve iktisadi/mali yapılanışını derinden etkiliyor. Dorukhan Acar’ın Kurumsal Yönetim temelli yaklaşımı ile "Futbolda Endüstriyel Denge ve Başarı"yı okumak için tıklayınız

 

 

Türkiye'de Kadın Futbolunun Gelişimi ve Günümüzdeki Durumu

 

imagesCAVM4O4L

 

Dr. Lale ORTA’nın Kadın Futboluna Entelektüel Bir Yaklaşım Sergilediği makalesi için tıklayınız.” 

 

 

İngiliz Futbolunda Kurumsal Yönetişim Üzerine

 

governance_in_football

 

Tüm kulüplerimize ve Türk Futbol yapılanmasına farklı bir bakış açısı kazandırabileceğini düşündüğümüz, İngiliz Parlementosu’nun Kültür, medya ve spor Komitesi’nin hazırladığı raporu okumak için tıklayınız. 

 

money-and-soccer

“Money scorring goals”, Gerçekten de “Para Gol Kaydedebiliyor mu? “

Euro 2012’nin olası ekonomik etkilerini
okumak için tıklayınız. 



FFP

Futbolda Finansal Sürdürülebilirlik Kapsamında ''Finansal Fair Play Başa Baş Kuralı ve Beşiktaş Futbol Kulübü Üzerinde Bir Uygulama 
Hüseyin AKTAŞ/Salih MUTLU,

okumak için tıklayınız.